Książki


Autyzm – Przyczyny, Symptomy, TerapiaEwa Pisula “Autyzm – Przyczyny, Symptomy, Terapia”, Wydawnictwo Harmonia, 2012

Autorka w swej pracy porusza problem diagnozowanego ostatnio coraz częściej zaburzenia rozwoju, jakim jest autyzm. Pomimo przeprowadzenia wielu badań wciąż nie wiemy, jak dochodzi do jego powstania, nie potrafimy więc mu zapobiegać, a w przypadku wielu osób dobrać dającej oczekiwane efekty terapii.
Książka składa się z pięciu rozdziałów. W pierwszym Autorka dokonuje obszernego przeglądu stanowisk dotyczących sformułowania samej definicji autyzmu (w tym jej zakresu) oraz jego przyczyn. Czyni to w powiązaniu z opisem innych, zbliżonych pod względem objawów zaburzeń. Drugi i trzeci rozdział to próba opisu objawów autyzmu oraz zastanowienia się nad tym, jak je wykryć najwcześniej, co w sposób oczywisty może przynieść wiele pozytywnych konsekwencji. W rozdziale czwartym Autorka zawarła przegląd metod, jakimi mogą posłużyć się specjaliści przy podjęciu wczesnej interwencji wobec osób z autyzmem. Część ostatnia to swego rodzaju poradnik dla rodziców zawierający szereg rad na temat tego, co zrobić, by ułatwić rodzicom opiekę nad dzieckiem, i jakie sposoby wykorzystać w codziennej, efektywnej pracy zmierzającej do minimalizacji jego problemów w późniejszym życiu osobistym i zawodowym, a przez to do podniesienia poziomu życia jego oraz jego najbliższego otoczenia (rodziny).

Książkę swoją Autorka adresuje przede wszystkim do rodziców, którzy podejrzewają autyzm u swojego dziecka lub którzy usłyszeli już tę diagnozę. Z pracy skorzystają też osoby zainteresowane problemem z racji rodzaju swoich studiów czy wykonywanej pracy zawodowej.

Źródło: http://harmonia.edu.pl/

 


 

Małe dziecko z autyzmemEwa Pisula “Małe dziecko z autyzmem”, GWP, 2010

Aktualny stan wiedzy na temat autyzmu jest wciąż niezadowalający. Widoczny jest jednak stały przyrost wiedzy w tej dziedzinie. Celem książki jest całościowa prezentacja i usystematyzowanie aktualnych informacji dotyczących uwarunkowań rozwoju małego dziecka z autyzmem, możliwości wczesnego wykrywania tego zaburzenia oraz efektów wcześnie prowadzonej terapii.
Większość przytoczonych w niej danych odnosi się do dzieci w wieku od 0 do 3 lat oraz dzieci w wieku przedszkolnym. Autorka podjęła kilka kontrowersyjnych problemów, jak np. przystawalność obowiązujących aktualnie kryteriów diagnostycznych autyzmu do sposobu manifestowania się symptomów u najmłodszych dzieci. Publikacja ta skierowana jest do osób zainteresowanych problematyką zaburzeń rozwoju, przygotowujących się do pracy z małymi dziećmi z autyzmem.

Źródło: http://www.gwp.pl/

 

 

 

 


 

Terapia Behawioralna Dzieci z Autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowanej analizy zachowania”Bąbel Przemysław, Ostaszewski Paweł, Suchowierska Monika “Terapia Behawioralna Dzieci z Autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowanej analizy zachowania”, GWP, 2014

Pierwsza na polskim rynku wydawniczym książka na temat terapii behawioralnej dzieci z autyzmem!

Autyzm jest jednym z najpoważniejszych i najczęściej diagnozowanych zaburzeń rozwojowych. Z niemal 100 rodzajów oferowanych terapii do najefektywniejszych należy stosowana analiza zachowania. Jej skuteczność potwierdza 50 lat badań naukowych i doświadczeń praktycznych.

Autorzy omawiają zagadnienia teoretyczne dotyczące autyzmu i stosowanej analizy zachowania, podstawowe założenia radykalnego behawioryzmu, oceny behawioralnej i pomiaru zachowań. Opisują także metody nauczania osób z autyzmem i rozwijania u nich pożądanych zachowań. Podają wiele zaleceń praktycznych dotyczących korzystania ze strategii proaktywnych w pracy z dziećmi z autyzmem, motywowania ich do nauki, treningu różnicowania i redukowania zachowań niepożądanych.

(…) to pierwsze w Polsce tak obszerne i całościowe opracowanie na temat behawioralnej terapii osób z autyzmem. (…) spotka się z zainteresowaniem dużego grona Czytelników: zarówno profesjonalistów i studentów wielu kierunków studiów, jak i rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju. (…) Zwolennicy terapii behawioralnej z pewnością powitają ją z radością, a ci, którzy wiedzą na temat tej terapii mało lub są wobec niej sceptyczni, otrzymają możliwość zapoznania się z rzetelnym wykładem na jej temat. Z recenzji prof. Ewy Pisuli

Źródło: http://www.gwp.pl/

 


 

Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralnaArtur Kołakowski, Agnieszka Pisula “Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna” GWP, 2012

Co zrobić, gdy nasze dziecko na odmowę kupna zabawki reaguje wybuchem niepohamowanej złości? Lub gdy jest gotowe zrobić dosłownie wszytko, aby uniknąć odrabiania lekcji i sprzątania po sobie, a na nasze prośby i nalegania za każdym razem odpowiada: „Zaraz”? Jak postąpić ma nauczyciel, gdy uczniowie spóźniają się na lekcje, a kiedy już się na nich pojawią – rozmawiają, wysyłają SMS-y lub używają wulgarnego języka? Odpowiedzi na te oraz wiele innych pytań znajdziemy właśnie w tej książce. Autorzy, korzystając ze swego wieloletniego doświadczenia w pracy z dziećmi, przedstawiają Czytelnikowi proste, a zarazem skuteczne, metody poradzenia sobie z trudnymi zachowaniami.

Źródło: http://www.gwp.pl/

 

 

 

 

 


VB-MAPP

VB-MAPP. Ocena osiągania kamieni milowych rozwoju i planowanie terapii.
VB-MAPP dostarcza nauczycielom i rodzicom skuteczny sposób do oceny umiejętności uczenia się oraz umiejętości językowych i społecznych dzieci z autyzmem i innymi zaburzeniami rozwoju. VB-MAPP oparty jest na funkcjonalnej analizie języka Skinnera, na założeniach Stosowanej Analizy Zachowania oraz na kamieniach milowych rozwoju. Dostarcza całościowej i opartej na silnych podstawach oceny, która pozwala zauważyć bariery, przeszkadzające dzieciom w nauce i rozwoju języka i pomaga stworzyć indywidualny program terapeutyczny.
Na zestaw VB-MAPP skladają się 2 publikacje:
– podręcznik
– indywidualny kwestionariusz

Źródło: http://www.eduksiegarnia.pl/

 

 

 


 

Myślenie obrazami oraz inne relacje z życia z autyzmemTemple Grandin “Myślenie obrazami oraz inne relacje z życia z autyzmem”, Fraszka Edukacyjna, Synapsis, 2006

Dr Temple Grandin jest utalentowanym naukowcem w dziedzinie nauk o zwierzętach, autorką ponad jednej trzeciej projektów urządzeń do hodowli bydła w Stanach Zjednoczonych. Jednocześnie na szeroką skalę prowadzi wykłady na temat autyzmu – sama jest osobą autystyczną, kobietą, która myśli, czuje i przeżywa świat zewnętrzny w sposób dla nas niepojęty. Ta wyjątkowa książka to reportaż Temple Grandin z krainy autyzmu. Pisząc z podwójnej perspektywy naukowca i osoby z autyzmem, opowiada nam o tym, czego doświadczają mieszkańcy tej krainy i jak jej samej udało się wyrwać poza granice i zacząć funkcjonować w świecie zewnętrznym.

Myślenie obrazami to dokument niezwykłego człowieka, kogoś, kto przejrzyście i z wdziękiem buduje most między sobą i nami, rzucając światło na zagadkę naszej wspólnej tożsamości.

Źródło: http://synapsis.org.pl/

 

 

 


 

Tandem w szkocką kratkęHanna Pasterny “Tandem w szkocką kratkę”, Wydawnictwo Credo, 2010

Prawdziwa historia niezwykłego spotkania niewidomej autorki z cierpiącą na zespół Aspergera Żydówką, Marion Hersh – profesorką z Uniwersytetu Glasgow. Tłem akcji jest współpraca obu pań nad pewnym projektem na rzecz niepełnosprawnych. Dwie tak odmienne dysfunkcje, zderzenie kultur, dwa skrajne temperamenty, gorliwa żydowska pobożność w spotkaniu z tradycją katolicką, koszerność i weganizm kontra mięsożerność oraz szereg innych przeciwieństw prowadzą do nieprawdopodobnych splotów okoliczności, obfitujących w humor sytuacyjny. Wszystko to niespodziewanie przeradza się w przyjaźń, zażyłość, akceptację i zrozumienie.

Źródło: http://lubimyczytac.pl/

 

 

 

 

 


 

Ja i mój świat - historyjki społeczneC. Gray, A.L. White, “Ja i mój świat – historyjki społeczne”, Fraszka Edukacyjna, 2005

Jest to elementarz społecznych umiejętności dla małych dzieci – zbiór krótkich, prosto ilustrowanych opowiadań, bardzo przydatnych w uczeniu dzieci z autyzmem rozumienia sytuacji społecznych, relacji z innymi ludźmi, wzajemnych kontaktów, a także rozumienia podstawowych czynności życia codziennego i czynności samoobsługi. Opowiadania są ilustrowane i napisane w taki sposób, żeby mogło z nich korzystać dziecko pracujące pod kierunkiem opiekuna. Książka bardzo przydatna w pracy z dziećmi z innymi formami umysłowego upośledzenia. Na rynku brytyjskim i polskim od kilku lat utrzymuje się na listach bestsellerów w swojej kategorii.

Źródło: http://fraszka.edu.pl/

 

 

 

 

 


 

Lynn Mcclannahan i Patricia J. Krantz „Plany Aktywności Dla Dzieci Z Autyzmem. Uczenie Samodzielności”, Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka, 2016

Rewolucyjna technika uczenia – plan aktywności – składa się ze zdjęć i/lub napisów, które są wskazówką dla dzieci i dorosłych, aby wykonywali zadania, angażowali się w różne aktywności bądź korzystali z nagród. Plany aktywności mogą pomóc np.. w robieniu prania, rozmowie z rówieśnikami w klasie czy zabawie zabawkami. To nowe wydanie bestsellerowego przewodnika dla rodziców i terapeutów pokazuje wspaniałe i szerokie efekty stosowania planów aktywności w zwiększaniu samodzielności, rozwijaniu umiejętności społecznych i uczeniu samokontroli. Autorzy podpowiadają czytelnikowi krok po kroku, jak tworzyć plany aktywności i uczyć posługiwania się nimi.

Źródło: http://iwrd.pl/

 

 

 


 

Krzyś jest wyjątkowy. Dla dzieci o autyzmieCharles A. Amenta “Krzyś jest wyjątkowy. Dla dzieci o autyzmie”, GWP 2010

Na ile dzieci z autyzmem są podobne do swoich rówieśników, a na ile się od nich różnią? Ta tajemnicza choroba, której niekiedy towarzyszą zdumiewające uzdolnienia, intryguje i zastanawia.

Książka Krzyś jest wyjątkowy przybliża świat dziecka autystycznego, pozwala zrozumieć jego zachowania, a także relacje z rodzicami i rodzeństwem.

Autor, Charles A. Amenta III, jest lekarzem, mieszka z rodziną i praktykuje w Stanach Zjednoczonych. Jest ojcem trzech synów, a bohaterem tej książki jest jeden z nich; autystyczny Krzyś. Autor tak mówi o swojej książce:

Tę książkę napisałem dla dzieci, aby pomóc im zrozumieć, czym jest autyzm. Zawarłem w niej rzetelną wiedzę i swoje osobiste doświadczenia. Mam nadzieję, że dzieciom spodoba się ta książka. Chciałbym, aby okazała się też przydatna dla rodziców, nauczycieli i specjalistów”.

Źródło: http://www.gwp.pl/

 


 

Maria i JaMiguela Gallardo „Maria i Ja”, Egmont, 2012

„Jesteśmy wśród Was: dzieci i dorośli dotknięci autyzmem, a zarazem ich rodziny, którym autyzm całkowicie odmienił codzienność. Spójrzcie na nas z sympatią i zrozumieniem, chociaż często jesteśmy dziwni, mocno nietypowi, czasem uciążliwi.

Źródło: http://www.egmont.pl/